Velferdsteknologi
"Velferdsteknologi er brukerrettede teknologier, som har til hensikt å understøtte og forsterke brukernes trygghet, sikkerhet, muliggjøre økt selvhjulpenhet, medbestemmelse og livskvalitet. I enkelte sammenhenger blir slik teknologi også omtalt som omsorgsteknologi." - Helse- og omsorgsdepartementet
I hverdagen og arbeidslivet er det mange som har utfordringer med blant annet konsentrasjon, planlegging, strukturering av dagene – og ikke minst, å ha oversikt over ulike gjøremål. Vår erfaring er at det ikke er nødvendig med en avansert applikasjon eller et nytt hjelpemiddel for å løse utfordringene. Mye kan løses ved hjelp av en helt vanlig smarttelefon og noen smarte grep.
Hvordan gjør vi dette?
1. Kartlegging:
- Identifisere situasjon, behov og hindringer
- Fastsette evaluerbare mål
- Tilgjengelige ressurser: teknologi, arbeidssituasjon, nettverk osv.
2. Oppsett av teknologi:
- Oppsett og valg av telefon og andre systemer
- Synkronisering mellom telefon og PC osv.
- Teste applikasjoner som fungerer for brukerens behov og ressurser
- Kostnadskontroll, alarmer, kalender, GPS osv.
3. Oppfølging
- Jevnlige møter
- Workshops
- Følge opp og evaluere målsetninger
- Veiledning
- Jobbsupport (koordinering med arbeidsplass e.l).
- Teknisk support
Vi gjør dette i et team:
- Brukeren
- Inkluderingsveileder
- Softwareutvikler
- En person som kan tilpasse teknologien til brukeren